PKP Polskie Linie Kolejowe zaktualizowały plan postępowań przetargowych na 2025 rok. Zamiast pierwotnie zakładanych 16 mld zł łączna wartość ogłoszonych postępowań osiągnie 27 mld zł. Spółka pokazuje też plany przetargowe na przyszły rok. Nowości nie brakuje!
Do końca 2025 roku planowane jest ogłoszenie jeszcze dwóch dużych postępowań, o wartości przekraczającej 100 mln zł każde. Pierwsze z nich dotyczy przebudowy odcinka LOT-B1-1 Sitkówka Nowiny – Miąsowa, natomiast drugie obejmuje zabudowę systemu ETCS poziom 2 na linii kolejowej 351 Poznań – Szczecin. Oba zadania mają istotne znaczenie dla poprawy bezpieczeństwa i płynności ruchu pociągów oraz rozwoju nowoczesnych rozwiązań w polskiej infrastrukturze kolejowej.
Plan przetargowy na 2026 rok zakłada 9,5 mld zł
Największe przetargi zostaną ogłoszone już w pierwszym kwartale 2026 roku. W tym czasie zaplanowano także ostatnie postępowania dla kluczowego projektu Podłęże – Piekiełko, należącego do największych przedsięwzięć infrastrukturalnych w Polsce. Rok 2026 będzie okresem, w którym na całym projekcie będą prowadzone prace budowlane, z wyjątkiem odcinków już oddanych do użytkowania, takich jak Chabówka – Rabka Zaryte. To przedsięwzięcie ma ogromne znaczenie dla Małopolski – nowoczesna infrastruktura poprawi dostępność kolejową południa kraju i stanie się elementem szerszego korytarza komunikacyjnego w tej części Polski.
Na kolejny kwartał zaplanowano przetargi, które umożliwią wygodniejsze i bezpieczniejsze podróże koleją z Orzesza do Tychów i możliwość uruchomienia nowego połączenia kolejowego z Tychów do Bierunia. Dzięki temu mieszkańcy regionu zyskają szybsze i wygodniejsze połączenia, co ma szczególne znaczenie w kontekście rozwoju transportu publicznego w województwie śląskim. W drugim kwartale ogłoszony będzie także przetarg na budowę nowej łącznicy kolejowej w sąsiedztwie stacji Jaworzno Szczakowa, dzięki której skróci się czas przejazdu na trasie Kraków – Olkusz.
W trzecim kwartale przetargi obejmą przebudowę stacji Psary. To fragment Centralnej Magistrali Kolejowej i jej powiązań – najważniejszego szlaku dalekobieżnego w Polsce. Modernizacja, dzięki stworzeniu bezkolizyjnego połączenia CMK z linią kolejową w kierunku Krakowa, umożliwi kursowanie większej liczby pociągów oraz skróci czas podróży w relacji Warszawa – Kraków.
W czwartym kwartale planowane są kolejne ważne inwestycje, które wzmocnią regionalne układy komunikacyjne i poprawią dostępność kolejową w różnych częściach kraju. Obejmą one rewitalizację kolejowego ciągu komunikacyjnego na liniach 390 i 236 Czarnków – Rogoźno – Wągrowiec, budowę połączenia kolejowego Kraków – Niepołomice oraz realizację robót budowlanych w ramach Wrocławskiej Kolei Metropolitalnej. Dzięki tym przedsięwzięciom poprawią się połączenia z Legnicy do Wrocławia na odcinku Środa Śląska – Wrocław, a także komfort podróżnych i możliwości rozwoju transportu kolejowego w regionach.
Nowe przetargi na dokumentację projektową
Oprócz postępowań dotyczących realizacji robót budowlanych PLK SA planują również ogłoszenie szeregu przetargów na opracowanie dokumentacji projektowej. W 2025 roku przygotowywane będą m.in. projekty modernizacji odcinków Tomaszów Mazowiecki – Skarżysko Kamienna, Pruszcz Gdański – Gdańsk Główny i Gdańsk Wrzeszcz oraz Będzin – Zawiercie, a także koncepcje budowy łącznicy w Kostrzynie nad Odrą i mijanek na odcinku Władysławowo – Hel. W planach jest również przygotowanie dokumentacji dla obiektów mostowych na linii 370 Zielona Góra Główna – Nowogród Osiedle.
W 2026 roku planowane jest rozszerzenie działań projektowych o takie zadania, jak rozbudowa linii 289 Legnica – Lubin – Rudna Gwizdanów, budowa łącznicy Jaktorów – Grodzisk Mazowiecki, prace na odcinku linii 181 Wieluń – Kępno oraz opracowanie dokumentacji dla odcinka Tumlin – Sitkówka Nowiny. W przypadku tej ostatniej inwestycji ważnym elementem będzie również przebudowa stacji Kielce Główne, transformacyjny projekt dla całego centralnego obszaru miasta Kielce, obejmujący dostosowanie standardu obsługi podróżnych do współczesnych wymagań.
Dokumentacje projektowe obejmą ponadto projekty ograniczenia oddziaływania akustycznego na wybranych liniach kolejowych w rejonie Warszawy oraz przygotowanie rozwiązań dla odcinka Świnoujście – Szczecin Dąbie – Szczecin Podjuchy.
Plan przetargowy na 2026 rok wynosi ok. 9,5 mld. Szczegółowa lista!
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. znacznie podwyższając plan na 2025 rok potwierdza również gotowość do uruchamiania przetargów w 2026 roku. Obecnie jest to wartość ok. 9,5 mld zł. Jednocześnie, w pierwszym kwartale 2026 roku Spółka przewiduje aktualizację planu przetargowego poprzez dodanie nowych zadań. W 2026 roku będą ogłoszone przetargi o wartości powyżej 100 mln zł na następujące zadania inwestycyjne:
I kwartał 2026:- Realizacja projektu wykonawczego oraz robót budowlanych dla odcinka G Gdów - Szczyrzyc
- Realizacja projektu wykonawczego oraz robót budowlanych dla odcinka I podg. Fornale - Szczyrzyc oraz dla odcinka K podg. Porąbka – podg. Stróża
- Prace na wybranych odcinkach Szczecin Główny – Szczecin Gumieńce – granica Państwa
- Modernizacja linii kolejowej nr 353 na odcinku Toruń Główny – Toruń Wschodni wraz z infrastrukturą dworcową oraz budową nowych przystanków kolejowych w Toruniu (BiT City II)
- Modernizacja i elektryfikacja linii kolejowej nr 24 na odcinku Piotrków Trybunalski – Bełchatów z wydłużeniem do Bogumiłowa
- Modernizacja odcinka linii kolejowej nr 16 Łęczyca – Kutno
- Przebudowa odcinka Wrocław Psie Pole – Wrocław Sołtysowice
II kwartał 2026:- Przebudowa odcinka Tychy – Bieruń Stary
- Prace na liniach kolejowych nr 140 i 169 na odcinku Orzesze Jaśkowice – Tychy
- Budowa połączenia kolejowego Kraków – Olkusz
III kwartał 2026:- Prace na liniach kolejowych nr 4, 64 i 570 na odcinkach Psary – podg. Starzyny – Kozłów
- Budowa odcinka linii kolejowej od stacji Modlin do Mazowieckiego Portu Lotniczego (MPL) Warszawa Modlin oraz budowa stacji kolejowej Mazowiecki Port Lotniczy (MPL) Warszawa Modlin
- Prace na liniach kolejowych nr 189 i 132 oraz budowa nowych łącznic Kuźnica – Bytom Bobrek Wsch. w celu stworzenia nowego połączenia Ruda Chebzie/Zabrze – Bytom, w tym budowa nowych p.o. Ruda Orzegów i Bytom ul. Zabrzańska
IV kwartał 2026:- Rewitalizacja kolejowego ciągu komunikacyjnego na liniach kolejowych nr 390/236 Czarnków – Rogoźno – Wągrowiec
- Budowa połączenia kolejowego Kraków – Niepołomice
- Realizacja robót budowlanych Wrocławskiej Kolei Metropolitarnej. Poprawa połączeń z Legnicy do Wrocławia na odc. Środa Śl. Wrocław
Oprócz wyżej wskazanych inwestycji, realizowany będzie szereg zadań polegających m. in. na przebudowie kilku lub kilkunastokilometrowych odcinków linii kolejowych, na budowie lub przebudowie obiektów inżynieryjnych (takich jak mosty, wiadukty kolejowe i drogowe), poprawie bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami, przebudowie urządzeń sterowania ruchem kolejowym czy instalacji informacji pasażerskiej.
Ponadto oprócz ww. zadań obejmujących swoim zakresem roboty budowlane planowane jest uruchomienie szeregu zadań obejmujących opracowanie dokumentacji projektowej.
W 2025 ogłoszone będą przetargi na następujące zadania projektowe:- Odcinek Tomaszów Mazowiecki - Skarżysko Kamienna
- Odcinek Pruszcz Gdański – Gdańsk Główny i Gdańsk Wrzeszcz
- Odcinek Będzin – Zawiercie
- Budowa łącznicy w Kostrzynie nad Odrą
- Budowa mijanek na odcinku Władysławowo – Hel
- Obiekty mostowe na linii kolejowej nr 370 Zielona Góra Główna – Nowogród Osiedle
W 2026 ogłoszone będą przetargi na następujące zadania projektowe:- Odcinek Tumlin – Sitkówka Nowiny
- Ograniczenie oddziaływania akustycznego na środowisko linii kolejowej nr Warszawa Zachodnia – Miedniewice (Skierniewice), linii kolejowej nr 447 Warszawa Zachodnia – Grodzisk Mazowiecki, LK nr 3, LK nr 4, LK nr 19 i LK nr 457 na odcinku od km 6+875 do 57+600, wg kilometrażu linii kolejowej LK nr 1
- Odcinek Świnoujście – Szczecin Dąbie – Szczecin Podjuchy
- Rozbudowa linii kolejowej nr 289 na odcinku Legnica – Lubin – Rudna Gwizdanów oraz modernizacja stacji Rudna Gwizdanów
- Budowa łącznicy umożliwiającej jazdę z kierunku Suwałk (lk 41) w kierunku Giżycka (lk 38)
- Prace na linii kolejowej nr 181 na odcinku Wieluń – Kępno
- Budowa łącznicy Jaktorów – Grodzisk Mazowiecki